כל עניני ערב רב
ALL THINGS OF THE EREV RAV
ערב
רב - ראשי
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
דף
3
PAGE
|
THE
EREV RAV BUILD GREAT SYNAGOGUES
AND YESHIVOT ONLY TO BECOME FAMOUS
AND NOT FOR HASHEM'S SAKE
Zohar
ha Kaddosh I 25
See
also Introduction to Etz Chayim R Chayim Vital
|
|
THE RABBI OF THE EREV RAV SAYS TO
THE WEALTHY: GIVE ME MONEY
THE WEALTHY PERSON SAYS: GIVE ME
HONOR
THE RABBI SAYS: I WILL BUILD A BIG
BUILDING AND NAME IT AFTER YOU AND WE WILL SAY WE DID IT
FOR HASHEM AND FOR OUR LOVE OF FELLOW JEW
THE WEALTHY PERSON ASKS: RABBI CAN
YOU MAKE THE WOMEN'S PARTITION LOWER SO THAT MY WIFE CAN
SEE THE TORAH WHEN YOU READ OUT OF IT?
THE RABBI ANSWERS: NO PROBLEM
THE REGULAR PERSON WHO KNOWS THE
HALACHA SAYS: RABBI BUT MAYBE IF YOU LOWER THE PARTITION
THEN WE WILL BE ABLE TO LOOK AT WOMEN AND THEN OUR
PRAYERS [THE SHEMA AND THE TEFILLAH] WILL NOT BE
ACCORDING TO HALACHA?
THE RABBI ANSWERS: AH YOU DON'T
KNOW ABOUT HALACHA, WHO'S THE RABBI HERE ANYWAY?
MOREOVER, IF THE WIFE OF THIS WEALTHY PERSON CAN NOT
LOOK AT THE TORAH, THEN SHE WILL NOT COME AND THIS
PERSON WILL NOT GIVE ME THE MONEY...
THE CONGREGANT SAYS: RABBI THERE
ARE SOME PEOPLE WHO DON'T STOP TALKING IN THE MIDDLE OF
SERVICE, CAN'T YOU TELL THEM TO BE QUIET?
RABBI: WELL, YOU KNOW THAT SOME
PEOPLE ONLY GET THE CHANCE TO SEE EACH OTHER IN
SYNAGOGUE AND THEY WANT TO TALK TO EACH OTHER
CONGREGANT: RABBI BUT ALL OUR
PRAYERS GO THE EVIL FORCES [SITRA ACHRA] WHEN PEOPLE
TALK DURING SERVICES: HOW CAN WE ALLOW THIS TO GO ON?
RABBI SAYS: WELL YOU KNOW THOSE ARE
THE GUYS WHO SUPPORT OUR SHUL SO I CAN'T JUST TELL THEM
TO SHUT UP
CONGREGANT: SO WHY DO YOU BUILD
GREAT BUILDINGS? DON'T YOU SEE THAT BECAUSE OF THE
EXPENSES YOU HAVE TO SELL YOURSELF AND THE TORAH TO GET
MONEY FROM THE WEALTHY?
RABBI: BUT LOOK AT THIS BEAUTIFUL
BUILDING, LOOK HOW MUCH HONOR WE GIVE TO HASHEM WITH
THIS BEAUTIFUL AND UNIQUE TEMPLE!
AND SO THE STORY GOES... |
מה אומר רבי חיים וויטאל והבעל שם טוב זי"ע
על הבנינים הגדולים והמפוארים בירושלים ובכל ארץ ישראל
ובכל העולם
הבנין הכי הגדול בירושלים
-
הערב רב הכי הגדול בעולם
אתה נותן להם כסף אתה מחזיק את הערב רב הכי הגדול השטן הכי
הגדול בעולם שילחם נגד משיח צדקינו
עם הכסף שלך שאתה מחזק אותם אתה נלחם נגד הקדוש ברוך הוא,
שלפני ביאת המשיח הקדוש ברוך ילחם עם הערב רב,
ואתה מחזק את השונא הגדול של הקדוש ברוך הוא
כמה יותר ספרי תורה שהוא מכניס בבית המדרש שלו יותר קליפה
מכניס, כי כל זה עושים בשביל הגאווה הגדולה שמסריח מסוף
העולם ועד סופו
(ראה באריכות בעץ חיים הקדמה א', ובתולדות יעקב יוסף פ'
נשא).
האם
ידעת?
איזה עשירים הם ראשי הערב רב, מעכבים את הגאולה שלימה
ונלחמים ישר נגד הקדוש ברוך הם עם כל הצדקות שנותנים, וכמה
יותר צדקות שנותנים מעכבים יותר את הגאולה שלימה והם יהיו
עיקר הגורמים שיהיה חס ושלום גירוש לעם ישראל [עם צרות
גדולות אשר לא היתה כמוהו], וכולם יפסידו הפרנסות, וכל זה
יהיה האשמה שלהם. וכל זה הם יכולים לתקן על ידי תוכחה,
שיפרסמו וידפיסו הסידי הזה עד שיגיע לכל אחד ואחד מישראל,
אבל רק אם יעשו את זה תיכף ומיד ממש, כי כל יום הוא פסידא
דלא הדרי, כי הזמן עבר. ואם לא יעשו את זה הם יהיו
הראשונים שילכו בגירוש ויהיה להם צרות גדולות אשר לא היתה
כמוהו ח"ו (משכיל אל דל מהצה"ק רבי הלל מקאלאמאייע).
בספר עץ חיים הקדמת מוה"ר חיים וויטאל זי"ע על שער ההקדמות
הקדמה א' וז"ל:
אָמַר הַצָעִיר מֵעִיר, הַדַל בְּאַלְפֵי חַיִים
וִיטַאל בֶּן לַאַדוֹנִי אָבִי הָרַב יוֹסֵף ווִיטַאל
זלה"ה, בִּהְיוֹתִי בֶּן שְׁלֹשִׁים לְכֹּחַ תָּשַׁשׁ
כֹּחִי יָשַׁבְתִּי מִשְׁתּוֹמֵם, וּמַחְשְׁבוֹתַי
תְּמֵהִים, כִּי עָבַר קָצִיר כָּלָה קַיִץ וְאַנַחְנוּ
לֹא נוֹשָׁעְנוּ, רְפוּאָה לֹא עָלְתָה לְמַחַלָתֵינוּ,
אֵין מָזוֹר לְבְּשָׂרֵנוּ, וְלֹא עָלְתָה אֲרוּכָה
לְמַכָּתֵינוּ לְחֻרְבַּן בֵּית מִקְדָשֵׁינוּ... וְכָּלוּ
כָּל הַקִצִין וְעַדַיִין בֶּן דָוִד לֹא בָּא.
וְנוֹדַע אֵת אַשֶׁר אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם
לִבְרָכָה כָּל דוֹר שֶׁלֹא נִבְנֶה בֵּית הַמִקְדָשׁ
בְּיָמָיו כְּאִלוּ נֶחְרַב בְּיָמָיו, וְאֶתְּנָה אֶת
פָּנַי לַחְקוֹר וְלָדַעַת מַה זֶה וְעַל מַה נִתְאַרֵךְ
קִיצֵינוּ וְגָלוּתֵינוּ,
וּמַדוּעַ לֹא בָּא בֶּן יִשַׁי,
וּמָצָאתִי אָוֶן לִי וְאָנִינָה בְּקִרְבִּי וְלִבִּי
דַוָּי, מִמַאֲמַר א' הוּבָא בְּסֵפֶר הַתִּיקוּנִים
תִּיקוּן ל' דַף ע"ז ע"ב, וְזֶה לְשׁוֹנוֹ: תַּנִינָא
כָּתַב וְרוּחַ אֱלֹהִי"ם מֵרַחֶפֶת וגו' מַאי וְרוּחַ
אֶלָא בְּוַדַאי בִּזְמַנָא דִשְׁכִינְתָּא נָחְתַת
בְּגָלוּתָא הַאי רוּחַ נָשִׁיב עַל אִינוּן דְמִתְעַסְקִי
בְּאוֹרַיְיתָא בְּגִין שְׁכִינְתָּא דְאִשְׁתַּכְּחַת
בֵּינַיְיהוּ וְהַאי רוּחַ אִתְעַבִיד קָלְא וְיַמָא הָכִי
אינון דמיכין דשינתא בחוריהון סתימין עינין אטימי לבא קומו
ואתערו לגבי שכינתא דאית לכון לבא בלא סכלתנו למינדע ביה
ואיהו בינייכו ורזא דמלה קול אומר קרא, כגון קרא נא היש
עונך וגו' והיא אומרה מה אקרא כל הבשר חציר, כלא אינון
כבעירה דאכלי חציר, וכל חסדו כציץ השדה כל חסד דעבדי
לגרמייהו הוא דעבדי, ובההוא זמנא מ"כ ויזכור כי בשר המה
רוח הולך ולא ישוב דא איהו רוחו של משיח, ווי לון מאן
דגרמי דיוזיל ליה מן עלמא, ולא יתוב לעלמא דאילין אינון
דעבדי לאורייתא יבשה ולא בעאן לאשתדלא בחכמת הקבלה וגרמין
דאסתלק נביעו דְחָכְמָה דְאִיהוּ יו"ד מִינָהּ
וְאִשְׁתְּאָרַת בי"ת יְבֵישָׁה וַי לוֹן דְּגָרְמִי
עֲנִיוּתָא וְחַרְבָּא וּבִיזָה וְהֶרֶג וְאַבְדָן
בְּעָלְמְא, וְהַאי רוּחַ דְּאִסְתַּלַּק, אִיהוּ רוּחַ
דְּמָשִׁיחַ כְּמָה דְאִתְּמַר. וְאִיהוּ רוּחַ הַקֹּדֶשׁ,
וְאִיהוּ רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה, רוּחַ עֵצָה וּגְבוּרָה,
רוּחַ דַּעַת וְיִרְאַת ה'.
פִּקוּדָא תִּנְיָנָא, וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים יְהִי אוֹר,
ובג"ד אָמַר הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא הִשְׁבַּעְתִּי
אֶתְכֶם בְּנוֹת יְרוּשָׁלָיִם אִם תָּעִירוּ וְאִם
תְּעוֹרְרוּ אֶת הָאַהֲבָה עָד שֶׁתַּחְפֹּץ כו' דְאִיהוּ
רְחִימוּ בְּלֹא פְּרָס וְלֹא עַל מְנָת לְקָבֵּל פְּרָס,
וְיִרְאָה וְאַהֲבָה עַל מְנָת לְקָבֵּל פְּרָס אִיהִי
שִׁפְחָה וְתַחַת שָׁלֹש רָגְזָה אֶרֶץ וגו', תַחַת עֶבֶד
כִּי יִמְלוֹךְ וְשִׁפְחָה כִּי תִירַשׁ גְבִירְתָּה עכ"ל.
וְהִנֵה מַה שֶׁכָּתַב בִּתְּחִילַת דְבָרָיו וַאֲפִילוּ
כָּל אִינוּן דְמִשְׁתַּדְלֵי בְּאוֹרַיְיתָא כָּל חֶסֶד
דְעַבְדֵי לְגַרְמַיְיהוּ וכו' עִם הֶיוֹת שֶׁפָּשְׁטוּ
מְבוּאָר וּבִּפְרַט בִּזְמַנֵינוּ זֶה בַּעֲוֹונוֹתֵינוּ
הָרַבִּים אֲשֶׁר הַתּוֹרָה נַעֲשִׂית קַרְדּוּם
לַחְתּוֹךְ בָּה אֵצֶל קְצָת בַּעֲלֵי תּוֹרָה אֲשֶׁר
עִסְקָם בְּתּוֹרָה עַל מְנָת לְקָבֵּל פְּרָס
וְהַסְפֵקוֹת יְתֵירוֹת וְגַם לִהְיוֹתָם מִכְּלַל רָאשֵׁי
יְשִׁיבוֹת, וְדִינֵי סַנְהֶדְרָאוֹת לִהְיוֹת שְׁמָם
וְרֵיחָם נוֹדֵף בְּכָל הָאָרֶץ וְדוֹמִים בְּמַעֲשֵׂיהֶם
לְאַנְשֵׁי דוֹר הַפְלָגָה הַבּוֹנִים, מִגְדָל וְרֹאשׁוֹ
בַשָׁמַיִם וְעִיקָר סִיבַּת מַעֲשֵׂיהֶם הִיא מַה
שֶׁכָּתוּב אַחַר כָּךְ הַכָּתוּב וְנַעֲשֶׂה לָנוּ שָׁם,
כַּכָּתוּב בְּסֵפֶר הַזוֹהַר בְּפָּרָשַׁת בְּרֵאשִׁית דף
כ"ה ע"ב וְזֶה לְשׁוֹנוֹ:
עַל פָּסוּק אֵלֶה תּוֹלְדוֹת הַשָׁמַיִם וְהָאָרֶץ,
שְׁחַמִשָׁה מוֹנִים יֵשׁ בְּעֵרֶב רַב
וּמִן
הַג' מִינִים מֵהֶם הוּא הַנִקְרָא כַּת גִבּוֹרִים
דְעַלֵייהוּ אִתְּמַר הֵמָה הַגִבּוֹרִים אֲשֶׁר
מֵעוֹלָם אֲנְשֵׁי הַשֵׁם וְאִינוּן מִסִטְרָא דְאִילֵין
דְאִיתְּמַר בְהוֹן הָבָה נִבְנֶה לָנוּ עִיר וּמִגְדָל
וגו' וְנַעֲשֶׂה לָנוּ שֵׁם בְּבִנְיַן בָּתֵּי כְנֵסִיוֹת
וּבָתֵּי מִדְרָשׁוֹת וְשָׁוִין בְהוֹן סֵפֶר תּוֹרָה
וְעַטָרָה עַל רֵישֵׁיה וְלֹא לִשְׁמָה אֶלָא לְמֶעְבַּד
לוֹן וכו' וְהִנֵה עַל הַכַּת הַזֹאת אָמְרוּ בִגְמָרָא
כָּל הָעוֹסֵק בַּתּוֹרָה שֶׁלֹא לִשְׁמָה נוֹחַ לוֹ
שְׁנֶהֶפְכָה שִׁלְיָיתוֹ עַל פָּנָיו וְלֹא יָצָא
לְאַוִיר הָעוֹלָם. וְאָמְנָם הָאַנָשִׁים הָאֵלֶה
מַרְאִים תֵּימָה וְעֲנָוָה בְּאָמְרָם כִּי כָל עִסְקָם
בַּתּוֹרָה הוּא לִשְׁמָה.
וְהִנֵה הַחָכָם הַגָדּוֹל הַתַּנָא רַבִּי מֵאִיר עָלָיו
הַשָׁלוֹם הֵעִיד עֲלֵיהֶם שֶׁלֹא כַּךְ הוּא בְּאוֹמְרוֹ
לְשׁוֹן כְּלָלוּת כָּל הָעוֹסֵק בַּתּוֹרָה לִשְׁמָה
זוֹכֶה לְדִבְרֵי הַרְבֶּה וכו' וּמְגַלִים לוֹ רָזֵי
תּוֹרָה וְנַעֲשֶׂה כְּנָהָר שְׁאֵינוֹ פּוֹסֵק וְהוֹלֵךְ
וּכְמַעְיָין הַמִתְגַבֵּר מֵאֵלָיו בִּלְתִּי הִצְטַרְכוּ
לִטְרוֹחַ וּלְעַיֵין בָּה וּלְהוֹצִיא טִיפִּין טִיפִּין
שֶׁל מֵימֵי הַתּוֹרָה מִן הַסֶלַע הִנֵה זֶה יוֹרֶה
שֶׁאֵינוֹ עוֹסֵק בַּתּוֹרָה לִשְׁמָה כְּהִלְכָתָה וּמִי
זֶה הָאִישׁ אֲשֶׁר לֹא יִזְלוּ עֵינָיו דְמָעוֹת
בִּרְאוֹתוֹ הַמִשְׁנָה הַזֹאת וְרוֹאֶה חֶסְרוֹנוֹ
וּפְחִיתוּתוֹ.
הֲאָמְנָם אַף עַל פִּי שֶׁלְכְאוֹרָה אֶפְשָׁר לְפָרֵשׁ
לְשׁוֹן הַמַאֲמָר עַל אוֹפָן זֶה [הגהה - אֶפְשָׁר
כַּוָונָתוֹ עַל לְקַנְטֵר כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב הַתּוֹס'
פְּסָחִים נ' ע"ב אב"ן ח"ן, ובע"ח כת"י שֶׁל הַחָסִיד
בַּעַל יוש"ה גָרַס אֶפְשָׁר לְפָרֵשׁ כו' עַל עַם הָאָרֶץ
וְלֹא עַל תַּלְמִיד חָכָם כו'], עִם כָּל זֶה דָבָר
קָשֶׁה מְאֹד מְאֹד לוֹמַר וְכִי בְּשׁוּפְטְנִי
עַסְקִינָן וְלֹא בִכְלָלוּת כָּל הַתַּלְמִידֵי חַכָמִים
הָעוֹסְקִים בַתּוֹרָה וְ הָרְאָיָה עַל זֶה אוֹמְרוֹ
דֶרֶךְ כְּלָלוּת וְאַפִילוּ כָּל אִינוּן
דְמִשְׁתַּדְלֵי בְאוֹרַיְיתָא כָּל חֶסֶד דְעָבְדֵי
לְגַרְמַיְיהוּ עָבְדֵי וְאֵין לוֹמַר דְמִלַת כָּל הִיא
יְתֵירָה וּמְשַׁבַּשְׁתָּא שְׁהַרֵי מִקְרָא דוֹרֵשׁ
וְכָל חַסְדוֹ כְּצִיץ הַשָׂדֶה שֶׁלֹא נֶאֶמַר וְחַסְדוֹ
אֶלָא וְכָל חַסְדוֹ לִרְמוֹז כִּי כָּל הַתַּלְמִידֵי
חַכָמִים הָעוֹסְקִים בַּתּוֹרָה הַנִקְראֵת תּוֹרַת חֶסֶד
עַל לְשׁוֹנָה הֵם דוֹמִים בְּחֶסֶד הַהוּא אֶל צִיץ
הַשָׂדֶה מִשׁוּם דְלְגַרְמַיְיהוּ עַבְדֵי אַבָל בִּיאוּר
לָשׁוֹן הַנִזְכָּר לְעֵיל יוּבָן רֵאשִׁיתוֹ מֵאַחֲרִיתוֹ
בְּאוֹמְרוֹ וְיִרְאָה וְאַהֲבָה עַל מְנָת לְקָבֵּל
פְּרָס אִיהִי שִׁפְחַה וְתַחַת שָׁלֹש רָגְזָה אֶרֶץ.
וְהָעִנְיָן יוּבָן בְּמַה שֶׁכָּתוּב בס"ה בְּפָּרָשַׁת
בְּרֵאשִׁית דַף כ"ז ע"ב, ובג"ד אָמַר קוּדְשָׁא בְּרִיךְ
הוּא לֹא טוֹב הֶיוֹת הָאָדָם לְבַדוֹ אֶעֱשֶה לוֹ עֵזֶר
כְּנֶגְדוֹ דָא מִשְׁנָה אִיתְתָא דְהַהוֹא נַעַר וְאִיהוּ
שִׁפְחָה דִשְׁכִינְתָּא וְאִי זָכוּ יִשְׂרָאֵל אִיהִי
עֵזֶר לוֹן בְּגָלוּתָא מִסִטְרָא דְהֵיתְּר טָהוֹר
כָּשֵׁר וְאִי לֹא אִיהִי כְּנֶגְדוֹ מִסִטְרָא דְטָמֵא
פָּסוּל אָסוּר וכו' דְלֵית יִחוּדָא עַד דְעֵרֶב רַב
יִתְמָחוּן מִן עָלְמָא ובג"ד אִתְקַבֵר מֹשֶׁה לְבַר
מֵאַרְעָא קַדִישָא וּקְבוּרְתָּא דִילֵיה אִיהִי מִשְׁנָה
דְשָׁלְטָא עַל מַטְרוּנִיתָא דְאִיהִי קבלה לְמֹשֶׁה
וּמַלְכָּא וּמַטְרוּנִיתָא מִתְפַּרְשָׁא מִבַּעֲלָה
ובג"ד תַּחַת שָׁלֹש רָגְזָה אֶרֶץ תַּחַת עֶבֶד כִּי
יִמְלוֹךְ דָא עָבְדָה יְדִיעָה ושפחה דא משנה ונבל כי
ישבע לחם דא ערב רב.
הִנֵה מְבוּאָר כִּי תּוֹרָתֵינוּ הַקְדוֹשָׁה כְּלוּלָה
וְנִמְצֵאתְ בְּכָל ד' עוֹלָמוֹת אבי"ע וּבִהְיוֹתָה
בָּעוֹלָם הָאַצִילוּת אָז נִקְרְאָה קַבָּלָה כִּי שָׁם
הִיא מוּפְשֶׁטֶת מִכָּל הַלְבוּשִׁים הַנִקְרָא פְּשַׁט
מִלָשׁוֹן פָּשַׁטְתִּי אִם כּוּתֹּנְתִּי שֶׁהוּא
בְחִינַת הַמַלְבּוּשִׁים הַחִיצוֹנִי שֶׁהוּא עַל גַבֵּי
עוֹר אָדָם הַמִתְפַּשֵׁט מֵעָלָיו לִפְעָמִים וְזֶהוּ
עיקַר מִלַת פְּשַט.
וְאָמְנָם בָּעוֹלָם הָאַצִילוּת אַשֶׁר שָׁם הַקָדוֹשׁ
בָּרוּךְ הוּא יוֹשֵׁב וְעוֹסֵק בַּתּוֹרָה כְּנִזְכַּר
במדרז"ל וְגַם בְּדִבְרֵי הַמִתַּרְגֵם עַל פָּסוּק דוֹדִי
צַח וְאָדוֹם וּכְמוֹ שֶׁאָמַר הַכָּתוּב וְאֶהֱיֶה
אֶצְלוֹ אָמוּן וגו' הַנִדְרַשׁ לְרַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם
לִבְרָכָה עַל בְּרִיאַת הָעוֹלָם שֶׁהָיָה הַקָדוֹשׁ
בָּרוּךְ הוּא מַבִּיט בַּתּוֹרָה וּבוֹרֵא עוֹלָמוֹת
וְאֵין סָפֵק כִּי לֹא כְמַעֲשֵׂה אָדָם הָרִאשׁוֹן וְלֹא
כְמַעֲשֵׂה דִבְנֵי חָרִי וּכְמַעֲשֵׂה אַתוֹנוֹ דְבִלְעָם
וְכַיוֹצֵא בָהֵם בִּהְיוֹתָם כְּפְּשׁוּטָם הָיָה
מִשְׁתַּעְשֵׁעַ בָהֶם הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אַלְפַּיִם
שָׁנָה קוֹדֶם שֶׁנִבְרָא הָעוֹלָם וּבוֹרֵא בָהֶם
עוֹלָמוֹת.
אָמְנָם שַׁעְשׁוּעוֹת שֶׁל הַקָדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא
בַּתּוֹרָה וְהְיוֹתוֹ בּוֹרֵא בָּה אֶת עוֹלָמוֹ הָיְתָה
בִּהְיוֹתוֹ עוֹסֵק בַּתּוֹרָה בִּבְחִינַת הַנְשָׁמָה
הַפְּנִימִית שֶׁבָּה הַנִקְרָא רָזֵי תּוֹרָה הַנִקְרָא
מַעֲשֶׁה מְרְכָּבָה הִיא חָכְמַת הַקַבָּלָה כְּנוֹדַע
אֶל הַיוֹדְעִים וְטַעַם הַדָבָר הוּא לִהְיוֹתוֹ עוֹלָם
הָאַצִילוּת הָעֶלְיוֹן מְאֹד טוֹב וְלֹא רָע דְלֹא יָכִיל
לְהִתְעַרְבָא עִמֵיהּ קְלִיפָּה וְעֲלֵיה אִתְּמַר
וּכְבוֹדִי לְאַחֵר לֹא אֶתֵּן כְּנִזְכַּר בְּסֵפֶר
הַתִּיקוּנִין דַף ס"ו תִּיקוּן י"ח וְכֵן בסה"ז
בְּפָּרָשַׁת בְּרֵאשִׁית דַף כ"ח ע"א עַיֵין שָׁם וְלָכֵן
גַם הַתּוֹרָה אֲשֶׁר שָׁם אֵינֶנָה רַק מוּפְשֶׁטֶת
מִכָּל לְבוּשֵׁי הַגוּפְנִים מַה שֶׁאֵין כֵּן לְמַטָה
בָּעוֹלָם הַיְצִירָה עוֹלָם דְמַטַטְרוּ"ן הַנִקְרָא
עֶבֶד טוֹב וְהוּא הַנִקְרָא עֵץ הַדַעַת טוֹב מֵסִטְרָא
וּמֵסִטְרָא דִסְמָאל שֶׁהוּא קְלִיפִּין דִילֵיה נִקְרָא
עֶבֶד רַע כִּי הַתּוֹרָה אֲשֶׁר שָׁם הֵם שִׁית סד"מ
הַנִקְרָאִים שִׁפְחָה כְּנִזְכַּר לְעֵיל וּכְנִזְכַּר
בְּפָּרָשַׁת בְּרֵאשִׁית שָׁם דַף כ"ז עָמוּד א וְלָכֵן
נִקְרַאת מִשְׁנָה לְפִי שְׁשָׁם יֵשׁ שִׁינוּיִים
הַפוּכִים טוֹב מֵסִטְרָא דְעֶבֶד טוֹב הֵיתֶּר כָּשֵׁר
טָהוֹר רַע מֵסִטְרָא דְעֶבֶד רַע אִיסוּר טָמֵא פָּסוּל,
גַם הוּא מִלָשׁוֹן כִּי מָרְדְכַי הַיְהוּדִי מִשְׁנֶה
לְמֶלֶךְ שֶׁהָיָה שִׁפְחָה הַנִקְרָא עֶבֶד מֶלֶךְ מֶלֶךְ
גַם נִקְרָא מִלָשׁוֹן שֵׁינָה כְּנִזְכַּר בְּפָּרָשַׁת
פִּינְחָס דַף רמ"ד עָמוּד ב קם זמנא תנינא ואמר מארי
מתניתין נשמתין ורוחין ונפשין דילכון אתערו כען ואעברו
שינתא מניכון דאיהו ודאי משנה אורח פשט דהאי עלמא ואנא לא
אתערנא בכו אלא ברזין עילאין דעלמא דאתי דאתון בהון לא
ינום ולא ישן, וזה יובן במ"ש יותר למעלה שם ורבנן דמתניתין
ואמוראי כל תלמודא דלהון על רזין דאורייתא סדרו ליה ונמצא
כי המשנה והש"ס הם הנקרא גופי תורה,
וְהִנֵה דִבְרֵיהֶם כַּחַלוֹם בְּלִי פִּתְרוֹן וּרְזִיָה
וְסִתְרֵיה הַפְּנִימִים הַנִקְרָא נִשְׁמַת הַתּוֹרָה הֵם
הֵם פִּתְרוֹן הַחַלוֹם הַנִפְתָּר בְּהָקִיץ בְּסוֹד
אַנִי יְשֵׁנָה וְלִבִּי עֵר וכמ"ש חַכָמִים זִכְרוֹנָם
לִבְרָכָה בְּמַחַשַׁכִּים הוֹשִׁיבַנִי כְּמֵתֵי עוֹלָם
זֶה תַלְמוּד בַּבְלִי אֲשֶׁר אֵינֶנוּ מֵאִיר אֶלָא עַל
יְדֵי ס"ה הֵם הֵם רָזֵי תּוֹרָה וְסִתְרֵיה אֲשֶׁר
עֲלֵיהֶם נֶאֶמַר וְתּוֹרָה אוֹר וְאֵין סָפֵק כִּי כְּמוֹ
שֶׂהַיֵצֶר נִקְרַאת עֶבֶד וְשִׁפְחָה בֶּעֶרֶך
הָאַצִילוּת וְנִקְרָא קְלִיפִּין וּלְבוּשִׁין דְחוֹל
כְּנִזְכַּר בְּהַקְדָמַת סֵפֶר הַתִּיקוּנִין דַף ג'
עָמוּד ב' וְזֶה לְשׁוֹנוֹ וּבְיוֹמֵי דְחוֹל לָבִישׁ
עֶשֶׂר כִּתּוֹת דְמַלְאָכַיָא דִמְשַׁמְשֵׁי לְיוּ"ד
סְפִירוֹת דְבְּרִיאָה וְאִם כֵּן אֵין לִתְּמוֹהַ כִּי
הַתּוֹרָה אֲשֶׁר שָׂם שֶׁהִיא הַמִשְׁנָה תִּהְיֶה
נִקְרָא שִׁפְחָה וּקְלִיפִּין דְתּוֹרָה דְאֲצִילוּת
וְזֶה סוֹד כָּל הַבָּשָׂר חָצִיר הְנִזְכַּר לְעֵיל
בְּמַאֲמַר הָרִאשׁוֹן כִּי כְּמוֹ שְׁהַחִטָה שֶׁהִיא
בְּגִימַטְרִיָא כְּמִנְיַן כ"ב אוֹתִיוֹת הַתּוֹרָה
הַגְנוּזָה תּוֹךְ כַּמָה קְלִיפִּין וּלְבוּשִׂין שְׂהֶם
הַסוּבִּין וְהַמוּרְסָן וְהַתֶּבֶן וְהַקַשׁ וְהָעֵשֶׂב
הַנִקְרָא חָצִיר כֵּן הַמִשְׁנָה אֵצֶל סוֹדוֹת הַתּוֹרָה
נִקְרָא חָצִיר וְזֶה נִרְמַז בס"ה פָּרָשַׁת כִּי תֵצֵא
בְרַעֲיָא מֵהֵימְנָא דַף רע"ה עָמוּד ב' אֵצֶל רַבָּנָן
וַוי לְאִינוּן דְאָכְלִין תֶּבֶן דְאוֹרַיְיתָא וְלֹא
יָדְעֵי בְסִתְרֵי אוֹרַיְיתָא אֶלָא קָלִין וַחַמוֹרִין
דְאוֹרַיְיתָא קָלִין אִינוּן תֶּבֶן דְאוֹרְיַיתָא
וַחַמוֹרִין אִינוּן חִטָה דְאוֹרַיְיתָא ח"ט ה' אִלָנַא
דְטוֹב וְרַע וכו' וְאִלוּ בָּאְתִי לְהַרְחִיב דְרוּשׁ
זֶה לֹא יַסְפִּיקוּ מֵאָה קוּנְטְרְסִין בְּלִי סָפֵק
בְּלִי שׁוּם גוּזְמָא הֲאָמְנָם הֲחָכָם עֵינָיו
בְּרֹאשׁוֹ כִּי דִבְרֵי אֶמֶת אַנִי אוֹמֵר וְאַל יִתְמַה
הָאָדָם בִּרְאוֹתוֹ סֵפֶר הַזוֹהַר אֵיךְ קוֹרֵא אֶל
הַמִשְׁנָה שִׁפְחָה וּקְלִיפִּין כִּי עֵסֶק הַמִשְׁנָה
כְּפִי פַּשְׁטֵיה אֵין סָפַק שֶׁהֵם לְבוּשִׁין
וּקְלִיפִּין חִצוֹנִים בְּתַכְלִית אֵצֶל סוֹדוֹת
הַתּוֹרַה הַנִגְנָזִים וְנִרְמָזִים בִּפְּנִימִיוּתָה
כִּי כָּל פַּשְׁטֵיה הֵם בָּעוֹלָם הַזֶה בִּדְבָרִים
חוּמְרִים תַּחְתּוֹנִים. עכ"ל |
This
is what the Holy Zohar (1, 25-26) says about the types
of Erev Rav: There are five types among the Erev Rav
"mixed multitude", Nefilim, Gibborim,
Anakim, Refaim, and Amalekites...
THE
GIBBORIM BUILD SYNAGOGUES AND YESHIVOT FOR THEIR OWN
BENEFIT BUT CLAIM THEY DO IT ONLY FOR G-D’S SAKE
The Gibborim (mighty ones)
are those of whom it is written: “They are the mighty
ones…men of name” (Genesis 6, 4). They come from the
side of those who said: “Come, let us build a city and
make a name for ourselves” (Bereshit 11,4). These men
build synagogues and Yeshivot and place in them Torah
Scrolls with rich ornaments, but they do it not for the
sake of G-d, but only to make themselves a name, and as
a result of this the powers of evil rule over Israel
(who must be humble like the dust of the earth),
according to the verse “And the waters prevailed greatly
upon the earth” (Bereshit 7:19). |
THE EREV RAV ARE
THE ONES WHO CAUSED THE EXILE
And at that time the Erev Rav are taken from the world,
and about Moshe and Israel each one with his partner it
is written: “And they were both naked, Adam and his
woman and they were not ashamed”, because the nakedness
will have passed from the world. Because they are the
ones who caused the Exile, the Erev Rav indeed and on
them it is written: “And the snake was ARUM [Clever]
more than any other beast of the field etc”. Clever for
evil more than the beasts that are the nations of the
world, the idolaters. And they are the sons of the
Primordial snake that seduced Chava, and the Erev Rav
are indeed the filth that the snake transmitted to
Chava, and from that filth came out Cain who later
killed Hevel (Who is Moshe) the tender of sheep…And
Moshe in order to cover the nakedness of his father
(Adam) wanted to make the Erev Rav do Teshuvah. And the
Holy One Blessed be He considers a good intention like
the act itself and He said to Moshe: Watch out from them
for they are from a bad lineage, they are the sin of
ADAM, that it was said to him: “From the tree of good
and evil do not eat”. They are the sin of Moshe and
Israel. And because of them Israel went to exile, and
were expelled from there, and this is what is written:
“And Adam was expelled…” (Bereshit) and ADAM is
certainly Israel…And they (The Erev Rav) are the seed of
Amalek of whom it is written: You shall erase the memory
of Amalek. And they caused that the two tablets were
broken… Zohar ha Kaddosh I 28b
" . . . Therefore, the war against the Erev Rav is
the most difficult and bitterest of all. We must
strengthen ourselves for this war, and anyone who does
not participate in the battle against the Erev Rav
becomes, de facto, a partner with the k'lipah of the
Erev Rav, and is better off not having been born." (Kol
HaTor, Chapter 2, Section 2:2)
The Erev Rav delay the redemption far more than all the
nations of the world. (Zohar, Raya Mehemna)
They are called 'Erev Rav' because they are the heads of
the Jews in exile, and therefore they are called 'rav.'
(Likutim HaGra) |
דברים פרק כה
(יז)
זָכוֹר אֵת אֲשֶׁר עָשָׂה לְךָ עֲמָלֵק בַּדֶּרֶךְ
בְּצֵאתְכֶם מִמִּצְרָיִם.
(יח)
אֲשֶׁר קָרְךָ בַּדֶּרֶךְ וַיְזַנֵּב בְּךָ כָּל
הַנֶּחֱשָׁלִים אַחֲרֶיךָ וְאַתָּה עָיֵף וְיָגֵעַ וְלֹא
יָרֵא אֱלֹהִים.
(יט)
וְהָיָה בְּהָנִיחַ ה'
אֱלֹהֶיךָ לְךָ מִכָּל אֹיְבֶיךָ מִסָּבִיב בָּאָרֶץ
אֲשֶׁר ה' אֱלֹקֶיךָ נֹתֵן לְךָ נַחֲלָה לְרִשְׁתָּהּ
תִּמְחֶה אֶת זֵכֶר עֲמָלֵק
מִתַּחַת הַשָּׁמָיִם לֹא תִּשְׁכָּח.
תמחה את
זכר עמלק מתחת השמים לא תשכח
זכר עמלק
+ 7 אותיות = 474
ערב רב = 474
ספר
הזוהר חלק א' פרשת בראשית, דף
כ"ה עמוד א'
ואת ו' נחתת עמיה, בגין דלא יתאביד בינייהו, דעתיד איהו
ברזא דגלגולא לאתערבא בינייהו בגלותא בין ערב רב, דאינון
נשמתייהו מסטרא דאלין דאתמר בהון (ישעיה נא ו) כי שמים
כעשן נמלחו וגו'. ואלין אינון דלא בעא נח רחמי עלייהו,
ואתמר בהון וימחו מן הארץ, בגין דהוו מאלין דאתמר בהון
(דברים כה יט) תמחה את זכר עמלק, ומשה לא אסתמר מנייהו,
ואפיל ה' בינייהו, ובגין דא איהו לא יעול לארעא דישראל, עד
דיתוב ה' לאתרה, ובגין דא נחת איהו מדרגיה, ונחית ביה ו',
ובגין דא ה' נפלת, ו' יוקים לה ו' דמשה. ובגין דה"א זעירא
ה' דאברהם דאיהי דהבראם, אתזער איהו בגינה, אתמר ביה
(ישעיה סג יב) מוליך לימין משה וגו', ואפיק לה מתמן בחילא
דו', ואייתי לה עמיה, מיד שריא עליה י"ה. ואשתלים אומאה,
(דאתמר) (שמות יז יו) כי יד על כס יה מלחמה ליהו"ה וגו',
מאי מדר דר, דא משה, דאתמר ביה (קהלת א ד) דור הולך ודור
בא, והא אוקמוה, דלית דור פחות מששים רבוא, ודא משה דאתמר
ביה דאנתתא חדא ילדה ששים רבוא בכרס אחד....
[ואות ו' ירדה עמו
(משה)
כדי שלא תאבד ביניהם, שעתיד הוא בסוד הגלגול להתערב ביניהם
בגלות
בין ערב רב, שהם נשמותיהם מצד אלו שנאמר בהם כי שמים כעשן
נמלחו וגומר. ואלו הם שלא בקש נח רחמים עליהם ונאמר בהם
וימחו מן הארץ, בגלל שהיו מאלו שנאמר בהם תמחה את זכר עמלק,
ומשה לא נשמר
מהם והפיל ה' ביניהם, ובגלל
זה הוא לא יכנס לארץ ישראל עד שתשוב ה' למקומה. ובגלל זה
ירד הוא ממדריגתו וירדה בו ו', ובגלל זה ה' נפלה, ו' יקים
אותה ו' של משה ובגלל שהה' הקטנה ה' של אברהם שהיא של
הבראם, הוקטן הוא בגללה. ונאמר בו מוליך לימין משה וגומר.
והוציא אותה משם בכח הו' והביא אותה עמו. מיד שרה עליו
י"ה, ונשלמה שבועה כי יד על כס י"ה' ונשלמה שבועה כי יד על
כס יה מלחמה לה, וגומר, מהו מדר דר. זה משה שנאמר בו דור
הולך ודור בא. והרי העמידוהו שאין דור פחות מששים רבוא,
וזה משה שאמרנו בו שאשה אחד ילדה ששים רבוא בכרס אחד].
....וחמש מינין אינון בערב רב, ואינון (סי' נג"ע ר"ע)
נ'פילים ג'בורים ע'נקים ר'פאים ע'מלקים, ובגינייהו נפלה ה'
זעירא מאתרהא, בלעם ובלק מסטרא דעמלק הוו, טול ע"ם מן
בלעם, ל"ק מן בלק, אשתאר בב"ל, (בראשית יא ט) כי שם בלל
יהו"ה שפת כל הארץ. ואלין אינון דאשתארו מאלין דאתמר בהון
(שם ז כג) וימח את כל היקום, ומאלין דאשתארו מנהון בגלותא
רביעאה, אינון רישין בקיומא סגי, ואינון קיימין על ישראל
כלי חמס, ועלייהו אתמר (שם ו יג) כי מלאה הארץ חמס מפניהם,
אלין אינון עמלקים. [וחמש
מינים הם בערב רב, והם נפילי"ם, גבורי"ם, ענקי"ם, רפאי"ם,
עמלקי"ם, ובגללם נפלה ה' קטנה ממקומה, בלעם ובלק מצד עמלק
היו, קח ע"ם מן בלעם, ל"ק מן בלק,
נשאר בבל, כי שם בלל ה' שפת כל הארץ ואלו הם שנשארו מאלו
שנאמר בהם וימח את כל היקום, ומאלו שנשאר מהם בגלות
רביעית, הם ראשים בקיום הרבה, והם עומדים על ישראל כלי
חמס, ועליהם נאמר כי מלאה הארץ חמס מפניהם, אלו אלו
עמלקים].
ספר
שער הפסוקים - פרשת בלק
דע כי כל דברים אלו מיוסדים, ע"ד בחי'
גלגול נשמותיהם, מהיכן נשרשו.
הנה עמלק הוא בחי' פסולת הרע, שהוברר מן קין בן אדה"ר,
והוא בחי' אחת מן ה' מיני ערב רב,
שנתערבו בישראל, שהם, עמלקים, רפאים, כנזכר בזוהר בפרשת
בראשית כי גם בערב רב, היה עירוב רע של קין ושל הבל. ולכן
עמלק שונא גדול לישראל היה, וכמ"ש למטה בפסוק ויסר קיני
מתוך עמלק, כי הטוב שבקין, נברר ביתרו הנקרא חבר הקיני,
הנפרד מקין, ר"ל מן הרע של קין, שהוא עמלק.
ספר
עץ הדעת טוב - פרשת בא
וגם ערב רב וכו' מלת וגם ריבה להוסיפם עם
יצא הצאן והבקר הנזכר בסוף הפסוק וכאלו אמר וצאן ובקר עלה
אתם וגם ערב רב והכוונה להודיע
כי הערב רב לא הי' תוך ענני כבוד אלא חוצה להם גם מקנה
הצאן והבקר. ודע כי אלו היו נפשות חצוניות מצד עשו שעליו
נאמר ורב יעבוד צעיר והם ערבובייא מסטרא דרך וז"ש בספר
הזוהר כי לא מצריים היו אלא עמלקים
וכו' ה' מינים הנזכר שם בפרשת בראשית בפסוק המה הגבורים
וכו' ובזה יתבאר טעם ויאהב יצחק את עשו לסיבת כי ציד בפיו
הם אלו הערב רב שהיו מתחברים אז בו והיו עתידים להתגייר
נודע כי הגרים מחמת יראה הם מסטרא דפחד יצחק ולא באלה בחר
ה' כי אם בזרעו יעקב.
הערב רב שולטים על ישראל
הראשים
על ישראל יהיו בכל אתר ואתר
- הערב
רב,
וכל
יראי השם יהיו בצער ובדוחק תחתם
– המה
יהיו הדיינין ויקבלו שוחד,
ותמלא
הארץ חמס מפניהם.
ה"רעיא
מהימנא"
מביא
(בפרשת
נשא דף קכ"ו),
וזה
לשונו:
ואני
חשיב בעינייהו בין ערב רב רשיעיא ככלב מת דסרח בינייהו,
דחכמת
סופרים תסרח בינייהו בכל קרתא וקרתא ובכל אתר דישראל
מפוזרין בין מלכוון ואתהדרו אנון ערב רב רעיין על ישראל
עאנא דקודשא בריך היא דאתמר בהו
(יחזקאל
ל"ד
ל"א):
"ואתן
צאני וצאן מרעיתי אדם אתם",
ולית
לון יכולת למעבד טיבו עם תלמיד חכם ואנשי חיל ויראי חטא
מסובבים מעיר לעיר ולא יחוננו,
ומחרימין ערב רב בינייהו ולא יהבין לון באתרין סגיאין,
אלא
דבר קצוב דלא יהא תקומה לנפילו דלהון,
ואפילו
חיי שעה,
וכל
חכמים ואנשי חיל ויראי חטא בצערא בדחקא ביגונא חשיבין
ככלבים,
בנים
המסולאים בפז,
איכה
נחשבו לנבלי חרש בראש כל חוצות?
דלא
אשכחו אכסניא בינייהו,
ואנון
ערב רב אנון עתירין בשלוה בחדוא בלא צערא בלא יגונא כלל,
גזלנין
מרי שוחד דאנון דינין רישי עמא
"כי
מלאה הארץ חמס מפניהם"
(בראשית
ז'
ג'),
עליהם
אתמר
(איכה
א'
ה'):
"היו
צריה לראש..."
הערב רב יש להם קימה פתאום
-
זהו הסימן
לדעת שהם אינם מצד הקדושה
עוד מהרב הקדוש מקאמרנא:
כל תשוקת הערב רב לקפוץ בראש.
הרבי הקדוש מסאסוב אמר:
כל מה שיש בקדושה יש נגדו בסטרא אחרא.
הצדיקים כפופים לפני הסטרא אחרא,
כי דרכם צלחה.
יש
מפורסמים שמפרסם אותם הסמאל
–
ראש דסטרא אחרא עולה לגדולה פתאום,
אבל ראש דקדושה לאו בשעתא חדא.
הבעל שם
טוב הקדוש אמר:
יש
מפורסמים שמפרסם אותם הסמאל
– ראש
דסטרא אחרא עולה לגדולה פתאום,
אבל
ראש דקדושה לאו בשעתא חדא.
הרבי
הקדוש מלובלין בהאי פחדא יתיב שמא אינו צדיק.
כל
צדיק צריך לבקש רחמים על עצמו,
וכן כל
אחד צריך לבקש רחמים,
שיתקשר
לצדיק אמת וינצל מראשי הערב רב.
"קום
עשה לנו"
– כל
תשוקת ערב רב עד היום
- "נתנה
ראש"
–
ששרשם מ"ראש",
כידוע,
ולכן
כל חפצם לעלות בראש וראשון,
והם
מקליפת נגה,
ועושין
לעצמם ראש ולענה,
שהוא
שֵׁד יהודי מקליפת נׁגַּה,
ואמר
הצדיק הקדוש רבי משה ליב מסאסוב:
ראשי
תיבות עזאזל
- זה
לעומת זה עשה אלוקים ממש בדומה,
שיהיו
שניהם שווין במראה ובקומה ובדמים,
שיש
רבנים ורבי ושוחט וחזן וצדיק מסטרא דנגה קליפה קשה נגד כל
אלו שיש בסטרא דקדושה,
והם
צרעת ממארת וצדיקיא אתכפיא קמייהו,
כי
דרכם צלחה.
עיין
(בספר
דמשק אליעזר)
משם
מרן רבי ישראל בעל שם טוב,
שיש
מפורסמים שמפרסם אותם הסמאל הרשע,
עיין
שם,
וכל
ראשים של ערב רב נאמר בהם
"קום"
–
בשעתא חדא יש לו קימה פתאום,
אבל
ראש דקדושת ישראל לאו בזמנא חדא...
אבל
לעשיו בזמנא חדא נהיר ליה וכך הם ערב רב,
וזה
קום של ערב רב בשעתא חדא ונעשה אותך לראש.
הנשפעים מהקליפה רובו רע ומעוטו טוב
רובו רע ומעוטו טוב,
וטמא טמא יקרא,
והוא נמצא בבני אדם שיש להם גאוה וגאון להיות רב ורבי וראש.
כמה שאמר החסיד:
הרבה בדיקות צריכין לבדוק לבבו,
שלא יהיה כפרעה וכחירם
-
רשעים גמורים,
שעשו עצמם אלוקות,
ורוב קליפה זאת מצוי בין הלומדים וראשי עם ערב רב,
ובקל יוכל לדחות מהקדושה להיות רובו רע,
רוצה לומר,
והטוב שבו חלף.
(היכל
הברכה פרשת ויצא) |
Therefore it shall be, when
Hashem your G-d
has given you rest from all your enemies around, in the
land which Hashem your G-d
gives you for an inheritance to possess, that you shall
blot out the memory of Amalek
from under heaven; you shall not forget it.
(Devarim 25:19)
But when Amalek who are the
first fruit of Mitzraim the Erev Rav admixed with
Israel, on them it is said: "You
shall blott out the memory of Amalek (Zecher Amalek)",
so that nothing remains of them, that they are the
admixture of all the nations and even from Kain, and as
soon as they are removed from the world, then people
will start calling in the name of Hashem...
Tikkune Zohar
119b
זכר
עמלק
+ 7 אותיות = 474
ערב
רב = 474
JUST AS THE EREV RAV (THE
MIXED MULTITUDE) WERE PRESENT AT THE TIME WHEN THE JEWS
LEFT EGYPT, SO IN OUR TIMES MOST OF OUR LEADERS BELONG
TO THE SAME CATEGORY
In
the book Divrei Chaim in the omissions of Parshas
Vayakhel it is written: “Before the coming of the
Mashiach most of the Rabbanim will be from the Erev Rav
etc. Because Israel in themselves are holy, but the Erev
Rav work only for their own benefit as we can clearly
see that the Rabbanim and the Chassidim and many regular
Jews of the generation are, due to our many sins, mostly
from the Erev Rav and want to rule over the public, and
all their actions are only for their own sake, to
acquire honor and money, and one should therefore only
join with those who truly serve, who sacrifice
themselves to Hashem not in order to receive any
benefit”.
THE RESHAIM ARE THE EREV
RAV THEY ALL RISE AND
DOMINATE ISRAEL DURING THE EXILE
And
the RESHAIM, the evil ones, these are the EREV RAV, and
they are called SOF PASUK (The end of the sentence) for
they come from the seed of AMALEK about whom it is
written KI YAD AL KES YA (Shemot 17:15). And there are 5
types AMALEKIM, GIBBORIM, NEFILIM, ANAKIM and REFAIM.
For they all rise and dominate ISRAEL during the exile
and this is what is written (Bereshit 7:18) “And the
waters prevailed, and were increased greatly upon the
earth” Four times it is written VAYIGBERU - VEGABRU
(Prevailed) corresponding to the four exiles. And they
are called SOF PASUK for the Holy One Blessed be He will
POSEK [Cease them to be] at the end of days from the
world. Tikkune Zohar Tikkun 21
|
בספר דברי חיים בהשמטות לפרשת ויקהל כתב וזה לשונו, דלפני
ביאת המשיח יהיו רוב הרבנים מהערב רב כו', וזה לשון הדברי
חיים שם: כי ישראל בעצמן קדושים אך הערב רב כל חסדים דעבדי
לגרמייהו עבדו כנראה בעליל שהרבנים והחסידים והבעלי בתים
שבדור המה בעונותינו הרבים רובן מערב רב ורוצים לשרור על
הציבור וכל מעשיהם רק לגרמייהו לקבל כבוד וממון ולכן אין
להתחבר רק אם עובדים באמת שמוסרים נפשם לד' לא לקבל שום
תועלת לעצמם, עד כאן עיין שם עוד.
איתא בבני יששכר (מאמרי חודש אדר): כתות הערב רב אשר
בקרבנו הם יושבים, מינים מוסרים אפיקורסים, הן המה משורש
עמלק הדעת דסטרא אחרא ער"ב ר"ב גימטריא דע"ת[1]
כאשר תראה בדורות הללו אשר בעונותינו הרבים נתרבה
האפיקורסות, וגם אותן דקיימין כלי חמס על ישראל לפשוט את
עורם מעליהם בעצות רעות בחוקים לא טובים ודי למבין, עד
כאן. ובזוהר חי פרשת בראשית (דף קי"ג) כתב וזה לשונו: ועתה
רוב הדור עם הראשים שלהם הם מערב רב, עד כאן.
1
ואפשר לפרש דהנה הערב רב כל עבודתם הוא לבלבל הדעת של עם
בני ישראל, ובמקום לעורר אותם בתשובה ומעשים טובים ולדעת
השכר והעונש, וללמוד ספרי מוסר, מבלבלים השכל שלהם כי עיקר
העבודה הוא לבנות המפלגה בדיוק כמו הדור הפלגה, וכך נעשה
לנו שם ובונים להם הרבה בנינים ובתי כנסיות, והכל למען
לבנות להם שם, וכך עוברים על כל התורה כולה, כי כל העבודה
שלהם הוא לבנות העבודה זרה יותר גדולה, ולכן מתדלדלים מטה
מטה, כמו שכתוב בעץ חיים בהקדמתו, הקדמה א' וכו'.
הערב רב ישלטו חמישה במינם [סימנם נג"ע ר"ע] ויבנו בתי
כנסיות, רק כדי להתגבר בכך על העם כמבואר בזוהר בראשית?
("כתם פז" מהגאון המקובל האלוקי עיר וקדוש כמורנו הרבי רבי
שמעון לביא זצוק"ל בעל מחבר זמר "בר יוחאי" בדף פ"ה) |
The general duty
of the two messiahs, Mashiach ben Yosef and Mashiach ben
David, together throughout the generations, is defense
and war against the three chiefs of impurity - Esau,
Ishmael and the erev rav, the "mixed multitude."
Kol HaTor (Ch. 2/ Part 2:2) quotes
the Gra's holy words:
Our chief effort on behalf of the
ingathering of the exiles must be to produce men of
faith worthy of being the two Messiahs in the gates of
Jerusalem and of restoring the Divine Presence, the aim
of complete and true redemption and Kiddush Hashem.
According to our master, the Gra, we must come to G-d's
aid through men of valor, the two Messiahs, and learn in
practical terms everything there is to know about their
characteristics and duties.
The general duty of the two
messiahs, Mashiach ben Yosef and Mashiach ben David,
together throughout the generations, is defense and war
against the three chiefs of impurity - Esau, Ishmael and
the erev rav, the "mixed multitude." Mashiach ben
Yosef’s special duty is confronting Esau, the impurity
of the left, that of Mashiach ben David is confronting
Ishmael, the impurity on the right, and together they
work against Esau and Ishmael, the ox and donkey of
impurity. The mating of Esau and Ishmael comes through
Armelius, angelic prince of the erev rav, and it can
destroy Israel and the whole world, Heaven help us! The
main striving of the erev rav is to mate Esau and
Ishmael and separate the two Messiahs, and our own main
battle is to shatter and rout the power of the erev rav,
the impurity of evil Armelius, from Israel.
The erev rav is our greatest
enemy. It is what separates between the two Messiahs.
Its impurity operates only via indirect deception.
Hence, the war against the erev rav is the hardest and
most bitter, and we must gird ourselves with our last
strength toward this end. Whoever does not actively take
part in the war against the erev rav automatically
becomes a partner to its impurity, and whoever he is, he
is better off not having been born. The main strength of
the erev rav is in the gates of Jerusalem, especially at
the entrance to the city on the western dividing line. |
THE EREV RAV COME BACK IN THE
GENERATION BEFORE MASHIACH
Now you can understand what is
written, "Behold, you shall die with your fathers, and
this people will rise up" (Devarim 31:16), which is
considered to be one of the verses that has no (simple)
explanation (Yoma 56a). However, it can be explained
with the word ‘rise’ referring to that which comes
before and after it, and both explanations are true.
For, in the future Moshe himself will reincarnate and
return in the last generation, as it says, "you will die
with your fathers and rise." As well, in the final
generation, the Generation of the Desert will also
reincarnate with the Erev Rav (Mixed Multitude), and
this is what the posuk means, "this people will rise
up." For, there is not a single generation in which
Moshe Rabbeinu does not return, as the verse hints, "The
sun rises and the sun sets" (Koheles 1:5), and, "One
generation goes, and another comes" (Koheles 1:4), in
order to rectify that generation. Thus, the Generation
of the Desert, along with the Erev Rav reincarnate in
the final generation, "like in the days of leaving
Egypt" (Michah 7:15). (Sha’ar HaGilgulim, Chapter 20)
|
EVIL IS HATED FOR IT PREVENTS
THE GOOD FROM REACHING THE WORLD
The evil in the world is hated
because it prevents the good in the world from
prevailing. While we long to expurgate the evil of false
doctrines and cultures from humanity, it does not stem
from anger or hatred, but precisely from our great
Ahavah.
It is out of love
for mankind that we long for the defeat of the wicked.
Like a cancer in the body, the evil must be uprooted so
that body's healthy, holy essence can be liberated,
bringing healing and new life.
Rabbi Kook writes:
"Even
though the love for mankind sometimes encompasses
everything, encompassing the wicked as well in the
general love, this in no way impairs the hatred of evil.
On the contrary, it strengthens it, for certainly not
because of the evil aspects of a person is he included
in our love, but rather for the good side of him, which
love says exists in every place. And since we single out
the good aspect to love him for it, the hatred for the
evil aspect is highlighted and absolute."
Midot
HaRiyah, Ahavah, 8
Lights on Orot War
and Peace |
THE REALITY
BEHIND MOST RABBINICAL ORGANIZATIONS
In the collected
writings of the Chazon Ish ZTK’L in the second part,
there appears published some letters from the Tzaddik
Rabbi Chayim Ozer Grodzinsky mi Vilna and there in
letter 3, he wrote strongly against those who wanted to
establish a World Rabbinical organization, for these
people thought that in this way they could stand united
against all the outside perils that confronted them.
Rabbi Chayyim Ozer opposed this move for many different
reasons and thus he wrote: “And the main thing that I
learned from the experience in my country, where there
are many great Torah personalities and people who fear
the Creator Blessed be He, is that the actions of the
organization are done by a secretary or functionary, and
those actions are not consulted at all with the heads of
the organization, and many times the secretaries do
things that are against the Rabbanim and many times they
do whatever their hearts desire, and it is not my wish
to mention all the details. And now: how can we support
the establishment of an institution that in a very short
time will surely be controlled by a few secretaries and
managers? And how can we let them be in charge of
matters of great importance regarding the Torah and the
whole Jewish nation? And I think that this institution
is very dangerous, a great danger and we should not have
any responsibility and affiliation to it”.
We see that the Gaon
referred to an organization in our country, and how much
more dangerous is a world organization. Because the
organization in his country was full of Tzaddikim and
Chassidim, Great Rabbonim, great men who feared Hashem,
and how many times was he against the position adopted
by the organization, and this was the case while these
Tzaddikim were still alive and there was the possibility
of asking them directly for their advice. But nowadays
when all these Gedole Israel are no more with us, then
this world organization will be chaos and void, Woe to
us that this happened in our days.
There
is a weIlknown saying about the attendants of
tzaddikim: Every attendant has a spark of Gechazi in him
(Gechazi was the disgraceful attendant of the prophet
Elisha. See II Melachim 4 and 5.)
"And for
profaning G-d's name: This is Gehazi, who ran after Na'
aman to take money from him: "Gehazi pursued Na'aman"
(I1 Kings 5:21). Elisha sanctifted G-d's name in that he
did not wish to take anything from Na'aman, but Gehazi
pursued Na'aman and swore to him falsely that he had
been sent to receive money from him. Thus, Gehazi
profaned G-d's name where Elisha had sanctified i
t ...(Bamidbar Rabbah 7:5) |
The Yetzer hara, who incidentally looked fat and
exceedingly prosperous, beamed at me and replied: "My
friend, did you ever see me get more applause than
today? I realized long ago that if you want to seduce
the religious Jew the way is not to attack Judaism, but
to pervert it. I find that if I put on a yarmuika,
praise Torah and then counterfeit what it says by making
it sound palatable and all pleasant things to all men,
that is the surest way to destroy it. "
Now,
while all the above never really happened to me, there
is not the slightest doubt that the essence of the story
is true. The destruction of Judaism, the greatest threat
to it, never comes from those who oppose it, but from
those on the inside who - for a myriad of objective and
subjective reasons alike - pervert, corrupt and
counterfeit it
R MDK ZTK'L |
The Secret of the
Baal Shem Tov's Descent to this World
I
heard, in the name of Baal Shem Tov, that he came to
this world to rectify it and that the world was
tottering because of the deterioration of the three
pillars upon which the world stands, namely Torah,
worship, and kind deeds. The pillar of Torah was spoiled
by the preachers who travel from city to city and preach
false sermons to blind the eyes of the congregation.
They invent astounding midrashim and then reconcile them
and they themselves are irreligious and connivers. The
pillar of worship was weakened by the cantors known for
their irreverence and irresponsibility, for in our times
the prayer takes the place of the daily sacrifices, in
whose place the Rabbis instituted the daily prayers. The
pillar of kind deeds was weakened by the shochtim who
take mitzvos lightly. The Talmud tells us (Taanis 23b)
that when Abba Chilkiah prayed for rain, a cloud
ascended from the corner where his wife was standing,
because a woman is usually in the house and she gives
bread to the poor, from which they benefit immediately.
Also in Kethubos 67b, where rashi states that the women
give bread and meat (not money) to the poor, and by
giving the poor non‑kosher meat supplied them by the
irreligious shochtim, they do not perform a kind deed,
but, on the contrary, cause the poor to sin.
All
three pillars upon which the world stands: Torah, Avodah
[Divine service] and Gemilut Chassadim [Acts of
kindness] were wobbling until the Baal Shem Tov came and
was a shochet in his youth, and afterwards, when he
revealed himself, he led the prayers and became a
cantor, and inspired the heart of the congregation with
his awe inspiring prayers, and then he would recite true
Torah sayings to rectify all three pillars and to set
the world up again on a firm basis. This is what I
heard. (Sefer Divrei Torah, vol. 3, ch. 6) |
THOSE WHO FEAR HASHEM NEED STRENGTH NOT TO FOLLOW THE
PATH OF DECEPTION OF THE MAJORITY
The prophet Malachi
already spoke about the great hiding of the face of
Hashem and the great confusion of minds and ideas before
the arrival of Mashiach because the evildoers and the
actions of the Satan will be successful and the trials
and the strength needed will be great, and there will be
no possibility of talking about the truth and about
faith in front of the multitudes…Therefore the prophet
said: “Then those who fear Hashem spoke each one to his
fellow” that those who fear Hashem will have to
strengthen themselves that they should not err and go
after the mistaken people and after the majority, and
one should help his fellow man and strengthen him and
tell him: “Be strong” and the Holy One blessed is He who
searches the heart and kidneys, will test their words.
(Maskil el Dal)
THESE RABBANIM WILL GO TO ANY EXTREME IN ORDER TO
DOMINATE PEOPLE EVEN IF IT ENTAILS INFLICTING SELF
MORTIFICATIONS
The Kelipah called NOGAH
is full of desires and lust and lies, all this in order
to rule and deceive other creatures, and to be a Rav and
a Rabbi. As it was said by the mouth of the holy angel
of G-d Rabbenu Tzvi mi Zhiditchov who learnt it from the
holy Baal Shem Tov, Ztk’l that it would be easy [for
those of the Erev Rav] to undergo all the troubles and
mortifications in the world for one who has in his heart
to be a Rav or Rebbe and he is helped from heaven
because in the way that one wishes to go he is helped
from above to go on that way…OY VAAVOY (Zohar Chai
Bereshit 106a)
THE
EREV RAV ARE THE ONES WHO BUILT THE GOLDEN CALF AND
MIXED GOOD WITH EVIL
My son even with all this
the letter HEI stood before man. After the EREV RAV came
and made the golden calf, they caused the HEI to go up
to the VAV and the YUD and the word HOI was made. And
who caused this? “HOI GOI CHOTE” “Oh a sinful nation”
(Isaiah 1:4) And the final HE stood alone and this is
what is written: “How lonely sits” (Eicha 1:1)…And they
mixed the good with the evil which the Holy One had
separated as it is written: “And Hashem separated the
night from the day” (Bereshit 1:4)” They caused the
Shechinah to be exiled and be mixed among the nations of
the world…Tikkune Zohar Tikkun 19
THE
EREV RAV ASKED FOR MEAT AND IT WAS GIVEN TO THEM [AND
NOWADAYS THEY STILL CONTROL THE MEAT]
And the EREV RAV asked for
meat and it was given to them. And what is written? “And
the meat was still between their teeth before being torn
and the fury of G-d” (Bamidbar 11,33)…And the secret of
this meat is “For he is also flesh” [SHAGAM HU BASSAR]
(Bereshit 6:3). And this secret was left in the hands of
the wise of heart…And this BASSAR [meat] in reverse is
SHEBER [Broken] And on this it is written: “SHEVER
RAAVON BATECHEM” [The broken famine of your houses]
(Bereshit 42:19). If they are deserving then the meat is
holy as it is written “MI BESSARI ECHEZE ELOKA” But if
they don’t guard that BASSAR [meat] the sign of the
Brit, then it will change for them to SHEBER. Tikkune
Zohar Tikkun 19
THE EREV RAV ARE
COMPLETELY EVIL,
DO NOT APPROACH THEM
The spleen is LILLIT, the
mother of the EREV RAV, the laugh of the fool. Who is
the fool? It is the other g-ds, SAMA-el. And the EREV
RAV are her sons and are mixed with Israel, and they are
completely evil. And on them it is written “If you see
an evildoer that is doing well, do not approach them”
And it is further written (Habbakuk 1:13) “Why do you
look upon those who deal treacherously, and are silent
when the wicked swallows the man more righteous than
he?” This is Israel. And what causes that the EREV RAV
swallows them? Because they are not complete Tzaddikim.
Tikkune Zohar, 140a |
[ד] וְאִי
אֶפְשָׁר לָבוֹא לְאֵלּוּ הָרוֹעִים, שֶׁהֵם כְּלָלִיּוּת
שֶׁל הַקְּדֻשָּׁה, אֶלָּא עַל - יְדֵי עַזּוּת,
כְּמַאֲמַר רַבּוֹתֵינוּ, זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה (אָבוֹת
פֶּרֶק ה): 'הֱוֵי עַז כַּנָּמֵר', כְּמוֹ שֶׁכָּתוּב
(שְׁמוֹת ט"ו): "נֵהַלְתָּ בְעָזְּךָ אֶל נְוֵה
קָדְשֶׁךָ", הַיְנוּ, עַל - יְדֵי עַזּוּת נִכְנָסִין
לְתוֹךְ הַקְּדֻשָּׁה. כִּי יֵשׁ רוֹעִים שֶׁל הַסִּטְרָא
אָחֳרָא, וְהֵם גַּם כֵּן מְפֻרְסְמֵי הַדּוֹר, וְכוֹפִין
אֲנָשִׁים לִתְחֹוֹת שִׁעְבּוּדַיהוּ, וְעִקַּר מַלְכוּתָם
הוּא עַל - יְדֵי עַזּוּת, כִּי 'עַזּוּת מַלְכוּתָא
בְּלָא תָּגָא' (סַנְהֶדְרִין ק"ה.), וְהֵם כִּכְלָבִים
בְּעַזּוּתָם, בִּבְחִינַת (יְשַׁעְיָהוּ נ"ו):
"וְהַכְּלָבִים עַזֵּי נֶפֶשׁ הֵמָּה רֹעִים", וְהֵן
'פְּנֵי הַדּוֹר כִּפְנֵי הַכֶּלֶב' (סוֹטָה מ"ט:). וְעַל
כֵּן כְּדֵי לְהִנָּצֵל מֵהֶם, מִתַּחַת מֶמְשַׁלְתָּם,
אִי אֶפְשָׁר רַק עַל - יְדֵי עַזּוּת, לַעֲמֹד נֶגֶד
עַזּוּתָם; וְאָז: "נֵהַלְתָּ בְעָזְּךָ אֶל נְוֵה
קָדְשֶׁךָ", שֶׁנִּכְנָס לְתוֹךְ הַקְּדֻשָּׁה.
(ליקוטי מוהר"ן - מהדורא קמא סימן כב).
|
BE
WARY OF ALL NEW CUSTOMS AND PRACTICES
The holy Sefer ha Brit
(Part 1, Chapter 3) states: “Be wary of all new customs
and groups that do not follow the ways our forefathers
knew. Even if these people are Torah scholars and doers
of acts of kindness, if they deviate even an inch from
the Shulchan Aruch do not follow them. If they conduct
themselves contrary to the Shulchan Aruch, distance
yourselves from their ways and don’t go near their
homes. Because also among the followers of Shabetai Tzvi
[may his name be blotted out] there were many Torah
scholars with great Torah knowledge. And there is
nothing new that will be good and won’t bring sin in its
wake. Therefore, be very careful about new things. And
this rule should always be in front of you: “The one who
turns his face away from the Shulchan Aruch, even a
little has no portion in the G-d of Yaakov and in his
congregation.” [See also Chovot ha Levavot, Shaar ha
Yichud ha Maase, chapter 5 – See also Likute Amarim
Tanya, Chapter 1 and 24 - Talmud Eruvin 21b]
EVEN
THE GOOD THINGS THAT THE EREV RAV DO,
HAVE TO BE TREATED WITH CONTEMPT
The root of our deficiency
comes from what the Erev Rav do to us. As it is written
in the Zohar: “They (The Erev Rav) damage Israel more
than all the nations”.
And one has to strengthen
oneself with great faith (EMUNA), because Israel were
redeemed from Mitzrayim only in the merit of faith, and
so it will be with the future redemption, that we will
need great faith because we will see how the ways of
evildoers succeed… and even if we see in them (The Erev
Rav) good things like Torah and tradition and good
manners and in particular they make peace with everybody
and peace is the foundation of everything, and it is a
very good trait, even so, as in the case of a sick
person that needs to have his blood extracted even
though the soul is in the blood, so it will be in the
days prior to Mashiach, we must reject all these people
even when they have good aspects in their behavior
because then will be time of Clarification and selection
and this will be the trial and choice in those days
(Divre Simcha by Rabbi Simcha Ysachar Ber Chalberstam,
zt’l). |
FIVE
TYPES OF LEADERS OF THE EREV RAV
This
is what the Zohar ha Kaddosh (1, 25-26) says about the
types of Erev Rav: There are five types among the Erev
Rav "mixed multitude", Nefilim, Gibborim, Anakim,
Refaim, and Amalekim.
The
Amalekites are those who are left from the time of the
Flood, from those of whom it is written, "and he blotted
out all living substance"; those who have been left from
this class in this fourth exile of Israel make
themselves leaders by force, and are scourges to Israel;
of them it is written, "for the earth was full of
violence because of them". These are the Amalekites.
Of the
Nefilim (lit. fallen ones) it is said: "and the sons of
G-d saw the daughters of man that they were fair"
(Ibid.). These form the second category of the Nefilim,
already mentioned above, in this way when G-d thought of
making man, He said: "Let us make man in our image,
etc." i.e. He intended to make him head over the
celestial beings, who were to be his deputies, like
Joseph over the governors of Egypt (Gen. XLI, 41). The
angels thereupon began to malign him and say, "What is
man that You should remember him, seeing that he will
assuredly sin before You." Said G-d to them, "If you
were on earth like him, you would sin worse." And so it
was, for “when the sons of G-d saw the daughters of
man", they fell in love with them, and G-d cast them
down from heaven. These were Uzza and Azael; from them
the "mixed multitude" derive their souls, and therefore
they also are called nefilim, because they fall into
fornication with fair women. For this, G-d casts them
out from the future world, in which they have no
portion, and gives them their reward in this world, as
it is written, "He repays his enemies to their faces"
(Deut. 7,10)
THE
GIBBORIM BUILD SYNAGOGUES FOR THEIR OWN BENEFIT BUT
CLAIM THEY DO IT ONLY FOR G-D’S SAKE
The Gibborim (mighty ones)
are those of whom it is written: “They are the mighty
ones…men of name” (Genesis 6, 4). They come from the
side of those who said: “Come, let us build a city and
make a name for ourselves” (Genesis 11,4). These men
build synagogues and Yeshivot and place in them Torah
Scrolls with rich ornaments, but they do it not for the
sake of G-d, but only to make themselves a name, and as
a result of this the powers of evil rule over Israel
(who are the dust of the earth), according to the verse
“And the waters prevailed greatly upon the earth”
(Genesis 7:19).
THE
REFAIM ABANDON ISRAEL WHEN THEY ARE IN TROUBLE
The
Refaim (lit. weak ones), the fourth section of the
"mixed multitude” are those who if they see Israel in
trouble, abandon them even though they are in a position
to help them, and they also neglect the Torah and its
students in order to ingratiate themselves with the
non-Jews. Of them it is said, "They are Refaim (shades),
they shall not arise" (Is. 26, 14); When redemption
shall come to Israel, "all their memory shall perish"
(Ibid.).
THE
EREV RAV BRING THE WORLD TO THE STATE OF TOHU VABOHU
The
last section, the Anakim (lit. giants)…of whom it is
written, "they shall be as necklaces (anakim) to your
neck". Of them it is said, "the Refaim are likewise
counted as Anakim", i.e. they are on a par with one
another. All these tend to bring the world back to the
state of "tohu va bohu", and they caused the destruction
of the Temple. But as "tohu va bohu" gave place to
light, so when G-d reveals Himself they will be wiped
off the earth. But even so, redemption will not be
complete until Amalek will be exterminated, for against
Amalek the oath was taken that “The Lord will have war
against Amalek from generation to generation” (Exodus
17:16)....
THE
VILNA GAON DESCRIBES EACH CATEGORY OF THE EREV RAV
In his book EVEN SHELOMO,
the Vilna Gaon, ztk’l wrote that the selection and
purification of Israel will not be complete until the
Erev Rav separates from Israel completely, because they
(Erev Rav) are very attached to the Jews and the Jews
learn from their actions.
And the five types of Erev
Rav are:
1-
Those that create strife and
talk Lashon ha Ra
2-
Those who pursue their desires
like Prostitution, etc.
3-
The swindlers who pretend to
be Tzaddikim but their hearts are not straight.
4-
Those who pursue honor and
build great synagogues to make a name for themselves
5-
Those who pursue money and
strife (Aderet Eliyahu) |